הרצוג בפרלמנט האירופי: כן לביקורת, לא לשלילת קיומנו

אבי רבינא No Comments on הרצוג בפרלמנט האירופי: כן לביקורת, לא לשלילת קיומנו

נשיא המדינה נאם בפרלמנט האיחוד האירופי: "אסור שביקורת על מדינת ישראל תהפוך לשלילת עצם קיומה של מדינת ישראל -מדינת הלאום של העם היהודי. הטלת ספק בזכותה של מדינת הלאום של העם היהודי להתקיים היא לא דיפלומטיה לגיטימית. היא אנטישמיות במלוא מובן המילה, ויש לעקור אותה מן השורש"

צילום: Avshalom Sassoni/FLASH90
13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

נשיא המדינה יצחק הרצוג נאם היום (חמישי) בפרלמנט האיחוד האירופי, בנאום מיוחד לציון יום השואה הבינלאומי. "התהום האפילה של השואה היא הלקח הנורא, העמוק והמחייב של אירופה כולה. כשאנו ניצבים יחד, כאן, בלב ליבו הפועם של האיחוד האירופי, אנו מבינים היטב את משימת הזיכרון המשותפת לכולנו; ומכירים בכך שבאתר הזיכרון שאנו עולים אליו לרגל, עלינו לזכור לא רק את השואה והחורבן; אלא גם את הברית הקדושה שנכרתה בצד האסון הנורא: לקדש את זכר הנספים, להעלות על נס את רווחתם של השורדים שעדיין עמנו, ללמד ולחנך לאור לקחיה של הקטסטרופה ההיסטורית שהייתה השואה, ולמנוע את הישנותם של הפשעים המחרידים.

"אנו רואים כיום תנועות מקצווי הפוליטיקה האירופית והעולמית אשר נושאות בגאון את דגלה המכוער של האנטישמיות, שפעם נוספת מאיימת להפוך חברה דמוקרטית ומתורבתת לחברה שאוכלת את יושביה. לצערי הרב התמונה מדאיגה. מדאיגה מאד. השיח האנטישמי לא מתרחש רק במשטרים אפלים, הוא מתרחש בלב ליבו של המערב, הדמוקרטי, החופשי. שנאת יהודים עדיין קיימת. אנטישמיות עדיין קיימת. הכחשת שואה עדיין קיימת.

"ברחבי הרשת נגיף האנטישמיות מופץ במהירות שיא ובלחיצת כפתור. המרחק בין סרטון ויראלי לתקיפה פיזית כמעט לא קיים. המרחק בין פוסט בפייסבוק לניפוץ מצבות בבית עלמין קטן ממה שאנחנו משערים. האנטישמים שואבים מהפלטפורמות הוירטואליות השראה, רעיונות. הם מוסתים ומלאי כעס כתוצאה משיח מקוון פרוע וחסר גבולות.

"אני קורא לכם נבחרי אירופה: אל תעמדו מנגד! עליכם לקרוא את תמרורי האזהרה, לזהות את התסמינים של מגפת האנטישמיות, ולהילחם בה בכל מחיר. עליכם להבטיח שכל יהודי שחפץ לחיות חיים יהודים מלאים במדינתכם יעשה זאת בבטחה וללא חשש.

"עליכם ועל מדינותיכם לנקוט בכל הכלים – החל בחינוך וחקיקה, וכלה באבטחה ואכיפה על מנת להרתיע ולמגר את השנאה, הגזענות והאנטישמיות באשר הן. עליכם להנחיל לאירופה כולה, את ההבנה שזכות ההגדרה העצמית, הלאומית והריבונית של העם היהודי – היא קדושה, ומוצאת את ביטויה במדינתו הדמוקרטית – מדינת ישראל. לכן, בין היתר, עליכם לפעול לאימוץ מלא של הגדרת האנטישמיות של ‏IHRA- הברית הבינלאומית לזיכרון השואה.

"אני מבקש להדגיש מעל במה זו – את הגבול החמקמק שבין ביקורת על מדינת ישראל לבין שלילת קיומה של מדינת ישראל. מובן שניתן לבקר את המדינה שאני עומד בראשה. מותר לבקר אותנו, ומותר לחלוק עלינו. בדיוק כמו שניתן לבקר אתכם ואת מדינותיכם, מדינתנו חשופה לביקורת כמו כל חברה במשפחת העמים, והדמוקרטיה הישראלית מצטיינת ממילא בביקורת פנימית עזה ונוקבת. אבל, וזה ההבדל החשוב והקריטי – אסור שביקורת על מדינת ישראל תהפוך לשלילת עצם קיומה של מדינת ישראל -מדינת הלאום של העם היהודי, שאף הוכרה ככזו על ידי מוסדות הקהילה הבינלאומית. הטלת ספק בזכותה של מדינת הלאום של העם היהודי להתקיים היא לא דיפלומטיה לגיטימית! היא אנטישמיות במלוא מובן המילה, ויש לעקור אותה מן השורש. הכלל הוא פשוט: הביקורת עלינו חייבת לעבור את המבחן הבסיסי של הגינות ויושרה, ואסור לה להפוך -לא לדה-הומניזציה ולא לדה-לגיטימציה.

"מדינת ישראל קמה כעוף החול מתוך השריפה והחורבן הנורא, ומימשה את זכותנו ההיסטורית למדינה במולדתנו עתיקת היומין. בעוד מספר חודשים נציין את יום העצמאות ה-75 של מדינתנו –שתרומתה העצומה לאנושות – ולאירופה בפרט – בתחומים רבים מספור – ובהם מדע, חקלאות, אנרגיה, ביטחון, טכנולוגיה, תרבות, בריאות, חינוך ועוד ועוד – היא עובדה מוכחת. עמדנו באתגרים כבירים לאורך השנים האלה: קלטנו גלי עלייה מלמעלה ממאה מדינות, מכל קצוות תבל; ביססנו חברה חסונה ודמוקרטית שמורכבת מפסיפס חברתי שאין שני לו – של יהודים וערבים, בני כל הדתות והאמונות; הוכחנו שנפעל בכל דרך, בכל זמן ובכל מקום, להגן על אזרחינו ועל העם היהודי כולו.

"עמדנו בעוז למול מתקפות שונאינו, ולא פחות חשוב – הושטנו יד לשלום, וכרתנו בריתות והסכמי שלום חסרי תקדים, כולל הסכמי אברהם, ששינו ומשנים את המזרח התיכון מקצה לקצה; ואני מתפלל ליום בו נגיע לשלום גם עם שכנינו הפלסטינים. חלק מהותי ובסיסי בצמיחתה של מדינתנו, נשען על קשרים הדוקים ובריתות איתנות עם מדינות אירופה ועם מוסדות האיחוד האירופי. מדינת ישראל ואירופה, קשורים בקשר בל ינתק. האינטרסים המשותפים שלנו, ועוד יותר מכך, הערכים המשותפים, מכתיבים את ההווה שלנו, ומעצבים את העתיד שלנו. חירות, שוויון, צדק, שלום – אלה הם ערכי היסוד החקוקים בהכרזת העצמאות של מדינת ישראל, ושעליהם נשמור ונגן בכל מחיר; ואלה הם הערכים המכוננים של האיחוד האירופי. אני עומד כאן לא רק בשם העבר, אלא גם למען העתיד – למען שגשוגנו המשותף, למען יישום ההבנה שיחד – בשותפות אמיתית – נוכל לגבור על עוד אתגרים, ולממש עוד הזדמנויות. אני קורא לכם ולמדינותיכם לפעול להרחיב, להעמיק ולחזק את השותפות בינינו. יש כל כך הרבה שאנחנו יכולים וצריכים לעשות יחד, למעננו, למען עתידנו, ולמען הדורות הבאים.

"זוהי שעת מבחן עבור כולנו. אם אנחנו מאמינים שקולו של הצדק לא נדם; אם אנחנו מאמינים באנושות אחרת, חומלת יותר: עלינו לפעול יחד כקהילה אחת – נחושה ומגובשת, נגד כוחות האופל והשנאה שמאיימים עלינו לכלותנו. כנשיאה של מדינת ישראל, אני מתכוון בראש ובראשונה למשטר האיראני – שלא רק קורא בפומבי להשמדה מוחלטת של מדינתי, אלא גם רוצח את בנות ובני עמו המבקשים לעצמם חירות וזכויות אדם ואזרח, מלבה מלחמות אזרחים ברחבי המזרח התיכון, נוטל חלק פעיל וקטלני במלחמה באוקראינה, ומפתח נשק להשמדה המונית – בדרך לאיום דרמטי על היציבות הגלובלית כולה".



0 תגובות